Порядок взаємодії зі споживачами фінансових послуг
та захист їх прав
Споживачами фінансових послуг є фізичні та юридичні особи, яким дане право самостійно обирати фінансову установу для отримання необхідної послуги.
В Україні діють державні органи, які регулюють діяльність на фінансових ринках і здійснюють захист прав споживачів фінансових послуг, зокрема:
Національний банк України:
Поштова адреса: вул. Інститутська, 9, м. Київ, 01601;
Адреса для подання письмових звернень громадян: вул. Інститутська, 11-б, м. Київ, 01601;
Телефон для зв’язку громадян: 0-800-505-240 та/або (044) 298-65-55;
Електронна адреса: nbu@bank.gov.ua ;
Офіційний сайт: https://bank.gov.ua .
Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба):
Поштова адреса: 01001, м. Київ, вул. Б. Грінченка, 1;
Електронна адреса: econsumer-info@dpss.gov.ua ;
Факс: (044) 279-48-83;
Телефон для зв’язку громадян: (044) 279-79-89 та/або (044) 364-77-80;
Офіційний сайт: https://dpss.gov.ua .
Наявність гарантійних фондів чи компенсаційних схем, що застосовуються відповідно до законодавства — відсутні.
У випадку, якщо споживач Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія «АКСІОМА» (далі — ТОВ «ФК«АКСІОМА» або Фінансова установа) вважає, що з боку Фінансової установи, в тому числі, будь-яких працівників або посадових осіб Фінансової установи мало місце порушення його прав та охоронюваних законом інтересів, то такий споживач має право на звернення безпосередньо до Директора ТОВ «ФК «АКСІОМА», шляхом його здійснення в будь-який з нижченаведених способів:
письмово, шляхом надсилання звернення поштою, за адресою місцезнаходження ТОВ «ФК «АКСІОМА», яка зазначена на сайті https://axioma.kiev.ua ;
електронною поштою на адресу: fkaksioma@ukr.net ;
усне звернення (особисте) або за допомогою засобів телефонного зв’язку за номером телефону зазначеному на сайті: 044-227-53-29.
Споживачі фінансових послуг (далі — Споживачі) наділені правами та обов’язками у сфері надання фінансових послуг. Особлива увага приділяється праву Споживача на достовірну і своєчасну інформацію про фінансову послугу.
Права Споживачів:
Обов’язки Споживачі:
Відповідно до ст. 12 ЗУ «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» фінансова установа зобов’язана розкривати споживачу визначену законодавством інформацію про умови та порядок її діяльності, що розміщується у місці надання послуг споживачам та/або на власному веб-сайті Фінансової установи.
Така інформація повинна, зокрема, виключати:
На вимогу споживача Фінансова установа зобов’язана в порядку, визначеному законодавством, надати таку інформацію:
1). особу, яка надає фінансові послуги:
а) найменування (для фізичної особи — підприємця: прізвище, ім’я та (за наявності) по батькові), місцезнаходження, контактний телефон і адреса електронної пошти особи, яка надає фінансові послуги, адреса, за якою приймаються скарги споживачів фінансових послуг;
б) найменування особи, яка надає посередницькі послуги (за наявності);
в) відомості про державну реєстрацію особи, яка надає фінансові послуги;
г) інформацію щодо включення фінансової установи до відповідного державного реєстру фінансових установ або Державного реєстру банків;
ґ) інформацію щодо наявності в особи, яка надає фінансові послуги, права на надання відповідної фінансової послуги;
д) контактну інформацію органу, який здійснює державне регулювання щодо діяльності особи, яка надає фінансові послуги;
2). фінансову послугу — загальну суму зборів, платежів та інших витрат, які повинен сплатити споживач, включно з податками, або якщо конкретний розмір не може бути визначений — порядок визначення таких витрат;
3). договір про надання фінансових послуг:
а) наявність у споживача права на відмову від договору про надання фінансових послуг;
б) строк, протягом якого споживач може бути використано право на відмову від договору, а також інші умови використання права на відмову від договору;
в) мінімальний строк дії договору (якщо застосовується);
г) наявність у споживача права розірвати чи припинити договір, права дострокового виконання договору, а також наслідки таких дій;
ґ) порядок внесення змін та доповнень до договору;
д) неможливість збільшення фіксованої процентної ставки за договором без письмової згоди споживача фінансової послуги;
4). механізми захисту прав споживачів фінансових послуг:
а) можливість та порядок позасудового розгляду скарг споживачів фінансових послуг;
б) наявність гарантійних фондів чи компенсаційних схем, що застосовуються відповідно до законодавства.
Забороняється покладати на споживача фінансових послуг сплату будь-яких платежів, відшкодувань, штрафних санкцій за дострокове виконання ним умов договору, предметом якого є надання йому фінансової послуги, а також забороняється стягувати такі платежі, відшкодування та штрафні санкції.
Стаття 12-1 ЗУ «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» від 12.07.2001 № 2664-III регулює розкриття інформації надавачем фінансової установи.
а) фінансову та консолідовану фінансову звітність, яка складається та подається відповідно до законодавства;
б) звіт про корпоративне управління (для фінансових установ, утворених у формі акціонерних товариств), що складається відповідно до вимог цього Закону, законів з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг та прийнятих згідно з такими законами нормативно-правових актів органів, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, і подається:
акціонерам фінансової установи;
органам, які відповідно до закону здійснюють нагляд за діяльністю відповідної фінансової установи, разом з річною звітністю;
в) звітні дані (інші, ніж фінансова та консолідована фінансова звітність), що складаються та подаються відповідно до вимог законів з питань регулювання ринків фінансових послуг та прийнятих згідно з такими законами нормативно-правових актів органів, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг;
г) інформацію, що надається споживачам відповідно до статті 12 цього Закону.
1) повне найменування, ідентифікаційний код та місцезнаходження фінансової установи;
2) перелік фінансових послуг, що надаються фінансовою установою;
3) відомості про власників істотної участі (у тому числі осіб, які здійснюють контроль за фінансовою установою);
4) відомості про склад наглядової ради та виконавчого органу фінансової установи;
5) відомості про відокремлені підрозділи фінансової установи;
6) відомості про ліцензії та дозволи, видані фінансовій установі;
7) річну фінансову та консолідовану фінансову звітність;
8) відомості про порушення провадження у справі про банкрутство, застосування процедури санації фінансової установи;
9) рішення про ліквідацію фінансової установи;
10) іншу інформацію про фінансову установу, що підлягає оприлюдненню відповідно до закону.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про захист персональних даних» суб’єкт персональних даних має право:
Фінансова установа здійснює обробку персональних даних суб’єктів персональних даних (фізичних осіб та їх уповноважених представників), які є споживачами фінансових послуг, що надаються фінансовою установою.
Персональні дані споживачів фінансових послуг обробляються для цілей надання фінансових послуг та виконання вимог законодавства України, в тому числі, з метою запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
При обробці персональних даних Фінансова установа не бере до уваги дані про расове або етнічне походження, політичні, релігійні або світоглядні переконання, членство в політичних партіях та професійних спілках, засудження до кримінального покарання, а також даних що стосуються здоров’я, статевого життя, біометричних або генетичних даних.
Метою обробки персональних даних споживачів фінансових послуг є:
— надання фінансових послуг та здійснення пов’язаних із цим операцій;
— виконання вимог законодавства в сфері здійснення запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;
— надання консультацій та інформації щодо послуг фінансової установи;
— виконання вимог, які встановлюються нормативно-правовими актами Національного банку.
Порядок доступу до персональних даних третіх осіб визначається умовами згоди суб’єкта персональних даних на обробку цих даних, наданої володільцю персональних даних, або відповідно до вимог закону. Порядок доступу третіх осіб до персональних даних, які перебувають у володінні розпорядника публічної інформації, визначається Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім даних, що отримує від інших органів центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, під час здійснення верифікації та моніторингу державних виплат.
З метою дотримання нормативно-правових актів України фінансова установа проводить відео-спостереження в відокремлених підрозділах надання фінансових послуг. Згода споживача фінансових послуг на обробку його персональних даних за допомогою відео-спостереження надається шляхом відвідування відокремленого підрозділу фінансової установи. При здійсненні аудіофіксації споживач фінансових послуг повідомляється шляхом усного застереження.